So relatable.

 




 






















 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Julia Müller-Sandvik:

sv: Alopecia är en lurig sjukdom som ter sig olika från person till person, så det är bra att du frågar mig personligen om hur MIN sjukdom fungerar, men det är inte säkert att det är så för andra.

Man har sjukdomen hela livet och den försvinner aldrig. Den är autoimmun och mitt immunförsvar attackerar min egen kropp, genom att sätta hårsäckarna i vila så att de inte kan växa ett hårstrå.

För mig händer det förhållandevis regelbundet (juli 2011, december 2012 och augusti 2014 hittills) och håret brukar vara borta i ungefär 6 månader innan det växer igen.

Men det finns inget som bevisar att det någonsin kommer hända igen, man kan ha symptomfri alopecia hela livet ut, så jag hoppas att jag får behålla håret den här gången :)

#2 - - Julia Müller-Sandvik:

sv: Nej, det finns ingen medicin. Alopecias slagord är "NO CAUSE, NO CURE". Så ingen vet varför jag har det, eller varför NÅGON har det, och ingen vet hur man kan bota det eller minska symptomen, även om man testar typ allt: steroidinjektioner, kortisonbehandling, allergichocker och så vidare... inget är bevisat att fungera, ändå envisas folk med att lägga tusentals kronor på det. Jag testade behandlingar första gången jag tappade håret. Did not work. Håret kommer ut till slut av sig själv (för 98% av de drabbade i alla fall, 2 % får aldrig håret tillbaka).


Tack för att du frågade, och för omtanken <3

Svar: Men vad konstigt! Jag kan förstå att världen inte lägger ner så mycket pengar på att forska om det då det inte är en livshotande sjukdom. Men dem som har den borde ju bli förstörda i själen.
Julia

Upp